„Představte si, že jedete po mostě v noci. Pokud by most neměl žádné ohraničení, jeli byste přes něj pomalu a napjatě. Ale pokud na obou stranách vidíme jasně viditelné zábradlí, tak se nám bude přejíždět mnohem jednodušeji a pohodlněji. Nějak takto se cítí dítě ohledně hranic a limitů ve svém prostředí.“
- Janet Gonzalez-MenaBezlimitní výchova dětem neprospívá. Jaké hranice a rituály jsou správné a jak je dítěti nastavit?
Popis kurzuPřipravili jsme pro Vás vzdělávací akci zaměřenou na nezastupitelnou
úlohu hranic a
rituálů při výchově a jejich pozitivní vliv na vývoj psychiky dětí.
Vysvětlíme Vám, jak dítě hranice a rituály chápe. Představíme
metody jejich tvorby a
nutnost jednoty zúčastněných stran (pedagog, rodič, prarodič) při jejich
vymáhání a
kontrole.
V
první časti semináře se zaměříte na limity. Správně stanovené limity u dětí vytvářejí pocit bezpečí a umožňují zrání v prostoru, kde jejich psychika není zatěžována neadekvátním rozhodováním (dítě se naučí pracovat s omezeními, respektovat autoritu).
Ve
druhé části semináře se seznámíte s problematikou rituálů jako způsobů chování založených na tradičních pravidlech. Existující řád umožňuje dítěti orientaci v čase, posiluje jeho samostatnost a pomáhá zvládat situace v běžném životě.
Cíl kurzuZlepšit kompetence pedagogů k
integraci limitů a rituálů do výchovy dětí v mateřských školách, jejich
správné tvorbě a
kontrole dodržování.
Obsah kurzu v bodech:- definice pojmu hranice/limit;
- důležitost použití limitů a o jejich vliv na přirozený vývoj psychiky (dítě se může podvědomě o limit opřít, ten mu dává pocit bezpečí);
- metody a postupy tvorby limitů (jak hranice a řády tvořit, aby je dítě převzalo za vlastní a samo se snažilo o jejich dodržování);
- důležitost jednoty dospělých (rodič–MŠ, rodiče–prarodiče…) a jejich úloha při kontrole a dodržování limitů;
- zrání v bezpečném prostoru, nezatěžování psychiky neadekvátním rozhodováním;
- jak naučit dítě pracovat s omezeními, respektovat pravidla a autoritu;
- definice pěti vývojových potřeb podle A. Pessa a jejich naplnění skrze hranice určené dospělým;
- typy a kategorie rituálů;
- metody a náměty k tvorbě rituálů.