Polytechnická pregramotnost v mateřské škole

Základní informace

Rozsah hodin 8 vyuč. hodin
Cílová skupina pedagog. pracovníci mateřských škol
Kategorie kurzu Mateřské školy
Akreditace MŠMT MSMT- 8683/2021-4-245
šablony

Seznámíme vás se současným  pojetím polytechnické gramotnosti, jejími cíli a zejména možnostmi jejího rozvíjení při spontánních i záměrně navozených činnostech dětí.

Seznámíte se se základními metodami pro rozvíjení polytechnické gramotnosti dětí předškolního věku, obsahem vzdělávací nabídky pro předškolní děti v této oblasti (např. využití stavebnic, nářadí, tvoření s různými materiály, seznámení s některými řemesly atd.). Výraznou část času budeme věnovat „pokusům a objevům“, které vám umožní si aktivně vyzkoušet metody, s jejichž využitím si děti mohou vytvářet jednoduché prekoncepty budoucích poznatků ze základů některých vědních disciplín (např. mechaniky, optiky, zkoumání vlastností látek atd.).

Na semináři najdete inspiraci pro práci s různorodými materiály, včetně využívání méně známých technik a používání recyklovaných materiálů. Osvojíte si dovednost plánovat polytechnické aktivity pro různé skupiny dětí, stanovovat odpovídající cíle v souladu s rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání i diferencovat odpovídající výstupy a hodnotit jejich naplňování.

Aktivně se naučíte, jak polytechnickou gramotnost rozvíjet při běžných aktivitách dětí v mateřské škole i jakými specifickými činnostmi ji můžeme u dětí podporovat.

Obsah v bodech:

  • Úvod do problematiky
  • Polytechnická gramotnost v kontextu PRV PV, možnosti jejího podporování v předškolním věku, návaznost na klíčové kompetence
  • Podmínky polytechnického vzdělávání, možná rizika (věcná, didaktická)
  • Volba vhodných metod polytechnického vzdělávání
  • Obsah polytechnického vzdělávání v MŠ – základní charakteristika
  • Hry a činnosti se stavebnicemi, využití nářadí
  • Pokusy a objevy
  • Tvoření z materiálů a přírodnin
  • Praktické seznamování s technikou v lidském životě
  • Poznávání vybraných řemesel a dovedností
  • Práce pěstitelské a chovatelské
  • Práce s informacemi – encyklopedie, vzdělávací centra atd. 
  • Pokusy a objevy – praktické využití jednoduchých aktivit z oblastí jako např. statika, mechanika, rozpustnost látek atd.
  • Porozumění principům pokusů, možnosti jejich využití pro práci s dětmi, hledání vhodných příležitostí v běžném režimu MŠ
  • Principy a zásady pro tvorbu dětí
  • Práce s papírem – příklad metodické řady
  • Práce s textilem – příklad metodické řady
  • Práce se dřevem a kovem – příklad metodické řady
  • Práce s hmotami – příklad metodické řady
  • Práce s přírodními materiály – možnosti využití
  • Využití recyklovaných a odpadových materiálů – principy, zásady, možná rizika
  • Příklady některých námětů na tvorbu z těchto materiálů – vkus a nevkus
  • Řemesla dříve a nyní – možnosti využití v práci MŠ
  • Příklady pěstitelských a chovatelských aktivit v MŠ
  • Technika kolem nás – zdroje informací (encyklopedie, vzdělávací instituce a jejich využití)

Vzdělávací program je vhodný pro všechny pedagogické pracovníky, kteří se každodenně setkávají s krizovými situacemi, které vyžadují rychlé a neodkladné řešení.

1. část

Metody poznání krizových situací, vhodná komunikace s člověkem v krizové situaci, možnosti další pomoci a podpory lidem v krizi, konzultace a řízená diskuse k danému tématu

  • Základní aspekty komunikace, formy a druhy komunikace, interpersonální komunikace
  • Jak zdokonalit a prohloubit komunikaci ve sboru a ve třídě
  • Základní všeobecné komunikační chyby, bariéry v komunikaci, základy verbální a neverbální komunikace

2. část

Jak porozumět svým emocím v procesu komunikace

  • Komunikace s rodiči, zásady a metody komunikace s rodičem agresivním, pasivním, využívání potenciálu rodičů pro výchovně-vzdělávací procesy žáka
  • Komunikace s orgány a organizacemi činnými v péči o dítě
  • Komunikace v krizové situaci s Policií ČR a zdravotníky

3. část

Možnosti další pomoci a podpory lidem v krizi

  • Jak prezentovat sebe na veřejnosti
  • Jak efektivně komunikovat a jak uspět v komunikačním prostoru školy
  • Modelové situace

Vzdělávácí program lze hradit ze Šablon, z rozpočtu školy, případně soukromě.

Od 4. 11. 2021 je opět možné absolvovat a financovat ze šablon akreditované kurzy DVPP v distanční formě (WEBINÁŘE).

MŠMT vydalo informaci, kterou naleznete zde.

Aktuální termíny kurzů

Kurz na zakázku – „na klíč“

Tento kurz pro Vás rádi uspořádáme na objednávku. Vyplňte nezávaznou poptávku a my pošleme lektora přímo k Vám do školy.

Výhody kurzu na klíč:

  • Proškolíme více učitelů z Vaší školy.
  • Obsah kurzu přizpůsobíme přesně podle Vašich potřeb.
  • Termín a čas si vyberete sami.
  • Nebudete muset nikam jezdit a ušetříte za cestovné.
  • Posílíte vztahy mezi kolegy.
Polytechnická pregramotnost v mateřské škole Poptat kurz na zakázku
Poptávka kurzu
Škola / firma: *
kontaktní osoba - jméno, příjmení, funkce: *
E-mail:
Telefon:
Navrhované termíny konání:
Místo konání - město:
Počet účastníků:
IČO:
Poznámka:
Po odeslání poptávky Vám zašleme potvrzení na výše uvedený e-mail.
* - Takto označené položky je nutné vyplnit

Doplňující informace

Každý absolvent programu obdrží osvědčení s uvedenou akreditací MŠMT.